در کانون تصمیمسازی

جارستان: در عصر روز ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ با صدور حکمی از سوی مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، علی لاریجانی بهعنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی منصوب شد. در متن حکم با تأکید بر اصل ۱۷۶ قانون اساسی، سوابق مدیریتی، تعهد و تجربه لاریجانی مورد ستایش قرار گرفته و بر مأموریتهای مهمی نظیر «رصد تهدیدات نوظهور و فناورانه»، «بازتعریف مفاهیم راهبردی امنیت ملی» و «همافزایی دستگاهها» تأکید شده است. در حکم رییس جمهور آمده است:«به استناد اصل یکصدوهفتادوششم قانوناساسی و نظر به مراتب تعهد، سوابق و تجارب گرانسنگ مدیریتی جنابعالی به موجب این حکم به عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی منصوب میشوید.
به همین دلیل، این تغییر بهویژه با حضور چهرهای مانند لاریجانی که سابقه قبلی در این سمت را دارد، حامل پیامهای سیاسی و امنیتی قابل توجهی است. حال آنطور که تسنیم خبر داده، قرار است با انتصاب علی لاریجانی به عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی، علیاکبر احمدیان که پیش از این در جایگاه دبیری این شورا حضور داشت به دولت برود. در نتیجه باید منتظر حکم مسعود پزشکیان بمانیم تا مشخص شود که احمدیان در معاونت جدید در ساختار دولت با ماموریتهای ویژه به دولت وارد خواهد شد یا خیر؟
آیا تغییر مقدمهای برای بازنگری در رویکردهای کلان است؟
با ورود علی لاریجانی به دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی، دورهای ۱۶ ساله احتمال اینکه این شورا با محوریت سعید جلیلی به پایان رسید. دورهای که بهویژه در حوزه سیاست خارجی و امنیتی با تأکید بر ایستادگی حداکثری، مقاومت و بیاعتمادی به غرب شناخته میشد. حال با بازگشت لاریجانی، این پرسش بهصورت جدی مطرح است: آیا این تغییر، مقدمهای برای بازنگری در رویکردهای کلان امنیتی جمهوری اسلامی خواهد بود؟ لاریجانی در سالهای اخیر، نهتنها در مسائل سیاست خارجی بلکه در اصلاح ساختارهای حکمرانی نیز نظراتی صریح و کارشناسی شده، ارائه داده است. غلامعلی جعفرزادهایمنآبادی، از نزدیکان سیاسی او، با اشاره به همین ظرفیتها، تأکید کرده است که لاریجانی اگر رد صلاحیت نمیشد، میتوانست کشور را بهتر اداره کند.
از صداوسیما تا دبیرخانه شورا، کارنامهای پر افتوخیز
مسیر علی لاریجانی در نظام سیاسی ایران، مسیری پرپیچوخم و مملو از تغییر موضع، جابهجایی میان اردوگاهها و مواجهه با بحرانهای گوناگون بوده است. متولد خانوادهای مذهبی و سیاسی، داماد شهید آیتالله مطهری و تحصیلکرده علوم کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف، لاریجانی از همان نخستین سالهای انقلاب در ساختارهای رسمی قدرت جای گرفت. از سپاه پاسداران تا وزارت ارشاد از ریاست صداوسیما تا نمایندگی مجلس، لاریجانی طی چهار دهه گذشته همواره در سطوح بالای حاکمیت حضور داشته است. اما مهمترین سرفصل زندگی سیاسی او در سه مقطع رقم خورد: نخست، تصدی دبیری شورایعالی امنیت ملی در سال ۱۳۸۴، دوم، ریاست ۱۲ ساله بر مجلس شورای اسلامی و سوم، بازگشت به همان شورا در سال ۱۴۰۴. سال ۱۳۸۴ او بهعنوان جایگزین حسن روحانی وارد دبیرخانه شورا شد و مسئول مستقیم مذاکرات هستهای با طرفهای اروپایی شد اما اختلافات شدید او با محمود احمدینژاد، رئیسجمهور وقت به استعفای زودهنگامش انجامید؛ استعفایی که آغاز فاصلهگیری او از اصولگرایان تندرو و نزدیکی تدریجیاش به جناحهای میانهرو و اصلاحطلب بود.
❇️ اگرچه او هیچگاه بهطور کامل از دایره اصولگرایی خارج نشد اما بیتردید به یکی از چهرههای شاخص جناح معتدل در ساختار جمهوری اسلامی تبدیل شد. در مجموع آنطور که تحلیلگران معتقدند، در نقطهای حساس از تحولات امنیتی کشور، علی لاریجانی پس از سالها دوری از مرکز قدرت، بار دیگر به یکی از کلیدیترین نهادهای تصمیمساز جمهوری اسلامی بازگشت؛ آن هم در جایگاهی که ۲۰ سال پیش ترک کرده بود. انتصاب او بهعنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی توسط رئیسجمهور مسعود پزشکیان، تنها یک جابهجایی اداری نیست بلکه نشانهای است از آغاز تحولی عمیق در رویکردهای کلان امنیتی و بازتعریف توازن نیروها در ساختار قدرت. بازگشت لاریجانی بیش از آنکه پایان یک غیبت باشد، میتواند آغاز عصری تازه در سیاستورزی ایران تلقی شود.
برچسب ها :جارستان ، خبر رشت ، خبر گیلان ، رشت ، رشت_سحرخیزفومنی ، سحرخیز_رشت ، سحرخیز_وکیل ، علی لاریجانی ، علیرضا_سحرخیز ، گیلان ، وکیل_سحرخیز ، وکیل_علیرضا_سحرخیز
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰